Impact

Trimbos instituut

Game maakt depressie bespreekbaar in het voortgezet onderwijs

Challenge

Op dit moment is er in het voortgezet onderwijs onvoldoende aandacht voor mentale gezondheid, ondanks dat dit een belangrijk onderwerp is. Wanneer psychische klachten al op jongere leeftijd worden erkend en de juiste hulp wordt geboden, zijn de lange termijn uitkomsten vaak beter. Hoe zorgen we ervoor dat we depressie bespreekbaar maken in het voortgezet onderwijs?

In de game moet je erachter zien te komen wat je nichtje Lisa dwarszit om haar zo goed mogelijk te kunnen helpen.

Solution

IJsfontein ontwikkelde in opdracht van het Trimbos-instituut Moving Stories. Moving Stories is een serious game die als hoofddoel heeft dat jongeren zichzelf, en elkaar, beter kunnen helpen als het niet goed gaat. De game is zo ontworpen dat het vier subdoelen dient: lage mentale gezondheid signaleren, bespreekbaar maken, handelingsperspectief bieden en stigma verminderen. Moving Stories is een first person, single player game in de vorm van een app. 

Vijf dagen lang spelen alle leerlingen uit de klas ieder voor zich ongeveer tien minuten per dag. Na de vijfde dag volgt er in de klas een nagesprek met een ervaringsdeskundige.

Impact

Moving Stories zet studenten aan het praten over depressie. De game heeft in praktijksituaties een positief effect laten zien. In 2017 zijn twee randomized controlled trials gestart met meer dan 3000 leerlingen om Moving Stories nog verder te valideren.

Team

Martijn Bon
Martijn Bon
Visual Designer
Jan Willem Huisman
Jan Willem Huisman
Mede-oprichter & Creatief Directeur
Rose-Anne Dotinga
Rose-Anne Dotinga
Designer behaviour & play

Info

Jaar

2017

Type product

Game, App

Service

App, Game

 

Nieuwsgierig geworden?

Jan Willem vertelt je er graag meer over. 

Ana Team 300x400

Jan Willem

Co-founder &
creatief directeur

Contact Jan Willem