Impact

Erasmus MC

App helpt jongeren inzicht te krijgen in hun emoties, en gezonde coping strategieën te ontwikkelen

Challenge

Mentale problemen onder jongeren nemen de laatste jaren fors toe. Onderzoekers willen hier meer inzicht in krijgen door middel van vragenlijsten. Maar hoe zorg je ervoor dat jongeren die invullen én dat ze dat met aandacht doen?

Hoe krijgen we zicht op de mentale gezondheid van jongeren en hoe kunnen we ze bereiken?

We ontwikkelden de app Grow It!, een initiatief van onderzoekers van het Erasmus MC. De app helpt jongeren om inzicht te krijgen in hun emoties, en gezonde coping strategieën te ontwikkelen.

Solution

In de Grow It! app houd je bij hoe je je voelt, als een soort dagboek. Hierdoor krijg je meer inzicht in je emoties, en leer je deze beter begrijpen. Ook krijg je elke dag een leuke challenge, waarmee je punten verdient. Zoals: maak een foto van een kip (waardoor je naar buiten gaat). Of: stuur een kaartje naar je opa en oma (waar je een goed gevoel van krijgt). Zo daagt Grow It! jongeren uit om beter om te gaan met gevoelens als verveling, eenzaamheid en angst.

Jongeren die meedoen aan Grow it! worden in een team geplaatst met andere deelnemers. Door een zelfgekozen nickname blijf je anoniem van elkaar. Chat met je team door middel van stickers. Creëer samen een unieke teamboom en laat hem groeien door de punten die jullie verzamelen met de challenges.

Impact

De data van de jongeren die de app gebruiken, wordt met hun toestemming benut voor wetenschappelijk onderzoek. Er zijn drie onderzoeken waarin de app wordt ingezet

1. Grow-it! Corona: voor iedereen tussen de 12 en 25 jaar.
2. Grow-it! Sophia: voor kinderen en jongeren onder behandeling in het Sophia Kinderziekenhuis.
3. Grow-it! Mario: voor kinderen en jongeren met ouders die psychiatrische problemen hebben. 

De voorlopige resultaten zijn veelbelovend: jongeren geven aan dat ze meer reflecteren en stilstaan bij hun gevoel. Bovendien vinden ze het leuk!  De Grow It! app is genomineerd voor de Computable Awards 2021 in de categorie Digitale Innovatie.

 

Momenteel werken we aan een stemmingsprofiel, waardoor jongeren realtime kunnen zien hoe zij zich de afgelopen tijd in verschillende situaties hebben gevoeld. Dit bevordert zelfinzicht. 
Uiteindelijk willen we de stap maken naar gepersonaliseerde preventie. Zodat we iemand die zich rot voelt een andere opdracht kunnen aanbieden dan iemand die goed in zijn vel zit. De uiteindelijke droom? De app gratis voor iedereen beschikbaar stellen in de Appstore.

 

Meer weten?

Team

Annelies Wisse
Annelies Wisse
Experience & Play designer
Jan Willem Huisman
Jan Willem Huisman
Mede-oprichter & Creatief Directeur
Vera Koot
Vera Koot
Visual interaction designer

Info

Locatie

Rotterdam

Jaar

2023

Type product

Game, App

Service

Health app

 

Nieuwsgierig geworden?

Jan Willem vertelt je er graag meer over. 

Ana Team 300x400

Jan Willem

Co-founder &
creatief directeur

Contact Jan Willem