Albert Heijn
Game stimuleert creativiteit en ondernemerschap
Challenge
Albert Heijn wil creativiteit en ondernemerschap stimuleren binnen de teams van de inkoopafdeling. Verbetering van deze eigenschappen helpt ze beter in te spelen op de dynamische markt waarin ze opereren. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat op een slimme en speelse manier creativiteit en ondernemerschap wordt gestimuleerd?
Solution
IJsfontein ontwikkelde in opdracht van Albert Heijn De Tafelspelen. De Tafelspelen is een langlopend traject waarbij we zowel analoge als digitale middelen hebben ingezet om de gewenste gedragsverandering te realiseren. De Tafelspelen zijn voor de medewerkers een aanleiding om een andere rol in het spel aan te nemen en uit de dagelijkse routine te stappen. Het moedigt medewerkers aan om zichzelf van een nieuwe kant te laten zien.
Teams worden zo gestimuleerd om verschillende brainstormtechnieken toe te passen en samen tot nieuwe ideeën te komen. Dit doen ze aan de hand van een challenge. Elke challenge duurt 10 dagen en heeft een zorgvuldig gekozen thema. De challenges worden ondersteund door een app die de teams helpt bij de groepsdynamiek, het doen van onderzoek (design thinking), brainstormen en het pitchen van hun idee.
Impact
De eerste anderhalf jaar was een groot succes en leidde tot 12 challenges, 505 ideeën en 85 ingediende pitches. 90% van de teams heeft zelfs aan meer dan 3 challenges meegewerkt. Dit is zeer hoog, gezien de vrijwillige participatie. De teams en hun managers geven bovendien aan gegroeid te zijn in creativiteit en ondernemerschap. En, last but not least, de teams pakken, ook buiten de challenges om, de Tafelspelen app erbij om op eigen initiatief samen te brainstormen.
Team
Info
Nieuwsgierig geworden?
Hayo vertelt je er graag meer over.
Hayo
Co-founder &
creatief directeur