Literatuurmuseum
Exhibit Back Street krijgt jongeren aan het lezen
Challenge
Leesvaardigheid onder Nederlandse jongeren is in één generatie tijd sterk afgenomen. Een kwart van de jongeren loopt het risico laaggeletterd te worden. Dat is ernstig: laaggeletterden hebben minder kansen, zijn minder gezond en sterven eerder dan mensen die wél goed kunnen lezen. Omdat leesproblemen in het hele onderwijs groeien, treft dit de hele maatschappij. Hoe krijgen we jongeren aan het lezen?
Op het centrale plein van Back Street starten de jongeren de experience.
Solution
Samen met het Literatuurmuseum hebben we de tentoonstelling Back Street ontworpen. Doel van de tentoonstelling: jongeren aan het lezen krijgen. In Back Street zijn tien belangrijke thema’s voor jongeren vertaald naar tien spellen. Over daten, grenzen verkennen, opkomen voor wat je belangrijk vindt… Kortom: thema’s die voor jongeren belangrijk zijn.
In deze spellen maken jongeren kennis met vele soorten teksten: van biografieën tot spoken word en van poëzie tot graphic novels. Elk spel heeft een eigen ruimte, ontworpen door Moxiedesign. Zo kom je in de Bunker in een escaperoom van spannende verhalen terecht, en speel je een dating-game in de Limousine.
Impact
Jongeren aan het lezen krijgen, lukt alleen met het juiste boek. Daarom krijgt iedereen na een bezoek aan Back Street persoonlijke boekentips toegestuurd, gebaseerd op zijn spelervaring in de tentoonstelling.
Meer weten?
Team
Info
Klant
Locatie
The Hague
Jaar
2022
Type product
Beleving
Service
Game design, Hardware, space arrangement
Nieuwsgierig geworden?
Hayo vertelt je er graag meer over.
Hayo
Co-founder &
creatief directeur