HiRO
Lesprogramma primair onderwijs helpt kinderen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling
Challenge
Als leerkracht ben je elke dag bezig met de ontwikkeling van je leerlingen. Cognitief én sociaal-emotioneel. Hoe kan je de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk stimuleren?
Als leerkracht ben je elke dag bezig met de ontwikkeling van je klas. Cognitief, maar ook sociaal-emotioneel. Hoe zorg je dat elk kind in z’n kracht staat?
Solution
Samen met Ruben Houkes & Ziggy Tabacznik ontwikkelden wij de lesmethode HiRO, een initiatief vanuit Schooljudo. Dit digitale jaarprogramma helpt kinderen in het primair onderwijs bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Judo-waarden zijn de basis: vertrouwen, respect, discipline, weerbaarheid, samenwerken, beheersing en plezier. Fysieke oefeningen spelen dan ook een grote rol.
Een voorbeeld: de vliegenvanger oefening, waarbij kinderen -in groepjes van vier- met de ogen dicht voor de klas moeten staan en elkaar proberen te tikken nadat ze zijn aangeraakt. Doordat kinderen met hun ogen dicht moeten staan wordt hun zelfvertrouwen vergroot. Leren door te doen: dat is HiRO.
HiRO maakt van elk kind een held, en elke klas tot een geheel.
Impact
Kinderen leren samen door te ervaren. Ze leren grenzen stellen en elkaars grenzen respecteren, respect hebben voor zichzelf en elkaar, vertrouwen op zichzelf en de ander en om samen te werken. De lessen vormen de basis van sociale vaardigheden waar kinderen hun leven lang profijt van hebben. Kinderen geven het programma zelf gemiddeld een 9.
Team
Info
Nieuwsgierig geworden?
Jan Willem vertelt je er graag meer over.
Jan Willem
Co-founder &
creatief directeur