Impact

Erasmus Universiteit

App ondersteunt mentale gezondheid studenten

Challenge

Onderzoek laat zien dat veel studenten gestrest en eenzaam zijn. Erasmus Universiteit Rotterdam wil onderzoeken of een app het mentale welbevinden van studenten kan verbeteren. Het interessante aan deze vraag is dat studenten hun telefoon juist als bron van stress ervaren. Een app dus, maar niet (te veel) op je telefoon. Hoe dan?

Ik wil niet zo veel op mijn telefoon kijken
Student

Door iedere dag je emotie in de app in te vullen kan de student een emotieprofiel opbouwen en meer zicht krijgen in zijn emoties door de dagen.

Solution

IJsfontein ontwikkelde in opdracht van Erasmus Universiteit Rotterdam een app met emotie regulatie oefeningen uit de positieve psychologie, ACT, Cognitieve Gedrag Therapie en Mindfulness. De app maakt onderdeel uit van het Erasmus Mental Well-being programma.


Op basis van het design principe: "It feels like home" hebben we een thuisgevoel gecreëerd in de stijl door vriendelijke illustraties en ‘satisfying’ animaties in een door de student zelf in te richten kamer, ROOM.

De student wordt aangemoedigd om verschillende oefeningen uit te proberen en te ontdekken wat voor hem werkt. Nadat de student een oefening heeft voltooid, krijgt hij het object die voor de specifieke oefening staat en kan deze toevoegen aan zijn digitale kamer. Zo bouwt de student een persoonlijke verzameling op met oefeningen die voor hem werken.

Studenten vertelden dat hun telefoon ze in een vluchtige en oppervlakkige modus brengt. Terwijl, om de oefeningen te laten werken, je juist even tot rust moet komen.
We hebben de app zo ontworpen dat er een moment wordt gecreëerd. Dit doen we door niet te veel te laten gebeuren in de app en transfer elementen toe te voegen die de student herinneren en ondersteunen de oefening zélf te doen, zonder app en toegepast op hun eigen situatie.

Het voelt als een grote instelling waarin ik een nummer ben
Student

De kat is 1 van de objecten die je aan je kamer kan toevoegen.

Impact

Aan de hand van een Micro Randomized Trial (MRT) werd onderzocht of de app resulteert in een significante verbetering van de emotie regulatie vaardigheden van de student.

Circa 60 studenten kregen gedurende 42 dagen de app in gebruik. De studenten werden willekeurig in twee groepen verdeeld: de interventie groep en de controlegroep. Beide groepen kregen de app in gebruik, maar met verschillende inhoud.

De MRT resultaten laten een significante verbetering van de student zijn emotional regulation skills zien. Hiermee heeft de MRT studie inzicht gegeven in welke oefeningen werken en daarmee welke oefeningen we in de uiteindelijke versie van de app gaan gebruiken.

Team

Auke Geerts
Auke Geerts
Developer
Eddy Klappe
Eddy Klappe
Strateeg
Jan Willem Huisman
Jan Willem Huisman
Mede-oprichter & Creatief Directeur
Rose-Anne Dotinga
Rose-Anne Dotinga
Designer behaviour & play
Vera Koot
Vera Koot
Visual interaction designer

Info

Locatie

Rotterdam

Jaar

2023

Type product

Game, App

Service

Health app

 

Nieuwsgierig geworden?

Jan Willem vertelt je er graag meer over. 

Ana Team 300x400

Jan Willem

Co-founder &
creatief directeur

Contact Jan Willem