Impact

Lister

App die psychische patiënten aan het bewegen zet

Challenge

Wist je dat mensen met een ernstige psychische ziekte gemiddeld 10 tot 25 jaar eerder overlijden dan gezonde mensen? Door hun ziekte en de medicatie zijn mensen met een complexe mentale aandoening minder gemotiveerd om te gaan bewegen. 

Maar beweging is voor psychische patiënten juist van levensbelang. Hoe kunnen wij deze mensen motiveren om dagelijks wél te gaan bewegen?

Solution

IJsfontein ontwikkelde voor Lister en het UMC Utrecht Mūva; een app die mensen helpt dagelijks te bewegen. In Mūva kan iedereen zijn eigen doelen stellen, waardoor het mogelijk is voor cliënten en begeleiders om de game samen te spelen, ieder op zijn eigen niveau. Hierdoor ontstaat er een win-win situatie, want zowel de cliënten als de begeleiders worden zo gemotiveerd om meer te gaan bewegen. 

Nadat de doelen zijn ingesteld, worden spelers elke dag herinnerd aan hun doel. Door hun voortgang op te geven kunnen ze verschillende huisjes verdienen die samen een stad vormen. Op een subtiele manier ben je als speler bezig met het maken van een grafiek waarin het effect van bewegen op je gemoedstoestand zichtbaar wordt. 

Impact

Mūva zet psychische patiënten op een laagdrempelige manier aan het bewegen. Daarnaast hebben de begeleiders van deze patiënten ook een goede tool om het dagelijks bewegen bespreekbaar te maken.

Team

Annelies Wisse
Annelies Wisse
Experience & Play designer
Jan Willem Huisman
Jan Willem Huisman
Mede-oprichter & Creatief Directeur
Pieter Snijders
Pieter Snijders
Visual interaction designer

Info

Klant

Lister

Jaar

2021

Type product

App, Game

Service

App, Game

 

Nieuwsgierig geworden?

Hayo vertelt je er graag meer over. 

Ana Team 300x400

Hayo

Co-founder &
creatief directeur

Contact Hayo