Impact

Gemeente Amsterdam

Actieve en inspirerende onboardingsdag voor grote groepen

Challenge

Een feestelijke dag waarin maandelijks 150 nieuwe ambtenaren worden verwelkomd, kennis met elkaar maken en eindigen met het afleggen van de ambtseed.

De nieuwe ambtenaren vormen een zeer grote heterogene groep. Ze zijn van alle leeftijden, hebben verschillende opleidingsniveaus en komen op allemaal verschillende plekken in de gemeente aan het werk.

Hoe creëren we een dag waarin we de voordelen daarvan benutten en de nadelen omzeilen? Hoe zorgen we dat iedereen zich die dag aangesproken voelt? Welke informatie moet er per se worden gedeeld en wat kan er uit?

Hoe creëren we een dag waarin we de voordelen van de diversiteit van de mensen benutten?

Hoe snel vinden teams hun opdrachten en weten ze de antwoorden te scannen op de Scifflebox?

Solution

Na een gezamenlijk welkomstwoord en een interactieve introductie gaan de teams met elkaar strijden. Een Scifflebox zorgt voor een georganiseerde chaos waarin ze specifieke vragen over de gemeente en stad Amsterdam moeten zoeken en beantwoorden op de box. Op een scherm kunnen de teams hun score zien en bijhouden.

We zien teams verschillende strategieën ontwikkelen om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden en fout gegeven antwoorden leiden soms tot felle discussie wat het juiste antwoord had moeten zijn. Er ontstaat een gezellige drukte en veel deelnemers worden super fanatiek.

Naast het spelen van spellen en het delen van informatie is er ook veel ruimte om nader met elkaar kennis te maken. 

Na het afleggen van de ambtseed in de raadzaal van de gemeente wordt de dag afgesloten met een borrel.

Antwoorden voor de opdrachten worden gescand op de Scifflebox, waarna op een scherm zichtbaar wordt of ze goed of fout zijn.

Impact

Het doel van het spel wordt bereikt. Mensen ervaren de dag als informatief, actief en gezellig. En ze geven aan dat ze het leuk vinden dat ze andere nieuwe collega’s hebben leren kennen.

Waar voorheen iedereen na de ambtseed snel vertrok, blijven nu veel mensen lang hangen bij de borrel en worden gegevens uitgewisseld.

Team

Anko Elzes
Anko Elzes
Strateeg & Senior designer
Frank Hermes
Frank Hermes
Developer
Jan Willem Huisman
Jan Willem Huisman
Mede-oprichter & Creatief Directeur
Pieter Snijders
Pieter Snijders
Visual interaction designer

Info

Locatie

Amsterdam

Jaar

2023

Type product

Game, Training

Service

Beleving, Interactieve Installatie, VR

 

Nieuwsgierig geworden?

Jan Willem vertelt je er graag meer over. 

Ana Team 300x400

Jan Willem

Co-founder &
creatief directeur

Contact Jan Willem